قوانین و مقررات نامگذاری فروشگاهها و مغازهها
دستورالعمل اجرایی قانون منع بهکارگیری اسامی، عناوین و اصطاحات بیگانه و چگونگی استفاده از آنها در تابلوی سردرمغازهها و فروشگاهها
مصوب جلسه بیست و هشتم کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور
ماده ١: منظور از تابلو در این دستورالعمل عبارت از هر نوع پیکـره یـا سازه است که طبق ضوابط فنی شـهرداری طراحـی، اجـرا و بـر سـردر مغازهها یا روی نمای عمومی ساختمانها و اماکن و محوطـه آنهـا بـرای معرفی کاربری مکان و یا محصول به صورتمجزا یا تواماً نصب میشود که در این دستورالعمل به اختصار تابلو نامیده میشود.
ماده ٢: متن نوشتاری و تصویر مورد استفاده در پیکرههـا و سـازههـای موضوع ماده ١ این دستورالعمل مشمول قانون منع بـهکـارگیری اسـامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه مصوب مورخ ١٤/٩/١٣٧٥ مجلـس شـورای اسلامی و آییننامه اجرایی آن مصوب مورخ ١٩/٢/١٣٧٨ هیـأت محتـرم وزیران میباشد.
ماده ٣: کلیه تابلوهای موضوع این دستورالعمل مشمول ضوابط منـدرج در دستورالعمل اجرایی تبلیغات شهری (محیطی) و مواد ١٠، ١١، ١٢، ١٣، ١٤ و ١٥ آییننامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیـت کـانونهـای آگهی و تبلیغاتی مصوب مورخ ١١/٢/١٣٧٩ کمیته مرکزی سـازمانهـای تبلیغاتی کشور میباشد.
ماده ٤: به منظور حمایت از تولیدات داخلی و صنعت تبلیغات شـهری، شهرداریها موظفند تعرفه هزینههای استفاده از فضـای عمـومی شـهری موضوع ماده ١ این دستورالعمل را به گونهای تنظیم کنند کـه
اولاً تعرفـه محصولات خارجی بیش از دو برابر تعرفه محصولات داخلی بودهو ثانیاً بر اساس هم جواری و ابعاد، تناسب منطقی بین تعرفه تابلوهای تبلیغـاتی شهری با سازهها یا پیکرههای موضوع ماده ١ این دستورالعمل برقرار شود .
قوانین و مقررات نامگذاری فروشگاهها و مغازهها
ماده ٥: براساس بند »ب« تبصـره ٨ مـاده واحـده قـانون ممنوعیـت بـه کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه مرجـع تشـخیص رعایـت قوانین و مقررات و یا تخلف از آن، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و شهرداریها به عنوان دستگاه ذیربط وزارت کشور و نیروی انتظامی به عنوان ضابط اجرایی موظف به اجرای مقررات مذکور میباشند.
ماده ٦: ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسـلامی اسـتانهـا موظـف هسـتند حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل ضمن تشکیل واحدی مناسب در معاونت فرهنگی اداره کل نسبت به اجرای مفـاد ایـن دستورالعمل اقدام و مراتب را به سازمان زیباسازی یا شـهرداری محـل و فرماندهی نیروی انتظامی استان اعلام کنند.
ماده ٧: واحد مذکور در ماده ٦ موظف است مـوارد تخطـی از قـانون و مقررات را ابتدا با یک اخطار ١٥ روزه به متخلف اعلام و رونوشت آنرا به شهرداری ارسال کند. در صورت عدم اقدام جهـت برخـورد قـانونی بـه نیروی انتظامی محل اعلام و از آن طریق نسبت به تغییـر و تطبیـق مـورد خلاف با قوانین و مقررات اقدام کند.
ماده ٨: شهرداری یا سازمان زیباسازی شهرداری موظف است به هنگـام صدور مجوز نصب تابلو برای فروشگاهها یا اماکن جدید یا فروشگاهها و اماکنی که قصد تغییر تابلوی خـود را دارنـد مفـاد ایـن دسـتورالعمل را رعایت کنند و در صورت ابهام درخصوص اسامی، عناوین و اصطلاحات از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان استعلام کنند.
ماده ٩: به منظور رسیدگی به شکایت و یا موارد نقض حقوق شـاکی در ارتباط با اجرای این دستورالعمل، هیأتی در ادارات کل فرهنگ و ارشـاد
اسلامی به ریاست مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و بـا شـرکت مسؤول اداره تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اسـتان، نماینـده اداره کل بازرگانی یا نماینده مجمع امور صنفی و در صورت نیاز نماینده شورای شهر، ناحیه انتظامی استان و شهرداری منطقـه تشـکیل و تصـمیم اتخاذ شده قطعی و لازمالاجرا است.
ماده ١٠: اداره کل تبلیغات مسـؤولیت نظـارتبـر حسـن اجـرای ایـن دستورالعمل را برعهده دارد.
ماده ١١: اداره کل تبلیغات موظف است در پایـان هـر دو مـاه گـزارش عملکرد خود و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها را تهیه و بـه معاون امور مطبوعاتی و تبلیغاتی و رییس کمیتـه مرکـزی سـازمانهـای تبلیغاتی کشور تقدیم کند.
ماه ١٢: در موارد بروز اختلاف میان سازمانهای نامبرده مذکور بـر سـر نحوه اجرا یا تفسیر مفاد ایـن دسـتورالعمل، اداره کـل تبلیغـات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرجع رسیدگی به حل اختلاف میباشد.
ایــن دســتورالعمل در ١٢ مــاده در جلســه بیســت و هشــتم مــورخ ١/٤/١٣٨٢ کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشـور تصـویب شـد و از تاریخ ابلاغ، کلیه مقررات مغایر لغو میشود.
سید محمد صحفی رییس کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور
و معاون امور مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
کلمات کلیدی و عبارات کلیدی:
- دستورالعمل اجرایی قانون منع به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه
- تابلوهای تبلیغاتی
- زبان فارسی
- فرهنگستان زبان و ادب فارسی
- شهرداری
- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- نیروی انتظامی
- تبلیغات شهری
- مجوز نصب تابلو
- سامانه تبلیغات قشم
- نظارت بر تبلیغات
عبارات کلیدی:
- فارسیسازی تابلوهای مغازهها
- قوانین نامگذاری تجاری
- نظارت بر تبلیغات شهری
- مجازات تخلفات تبلیغاتی
- حمایت از تولیدات داخلی
10 سوال کلیدی و متداول همراه با پاسخ:
هدف اصلی این دستورالعمل چیست؟
- هدف اصلی این دستورالعمل اجرایی کردن قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه در خصوص تابلوهای مغازهها و فروشگاهها و ترویج استفاده از زبان فارسی در تبلیغات شهری است.
چه کسی این دستورالعمل را تصویب کرده است؟
- کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور این دستورالعمل را تصویب کرده است.
چه نوع تابلوهایی مشمول این دستورالعمل میشوند؟
- همه تابلوهایی که در سردر مغازهها یا نمای ساختمانها نصب میشوند و برای معرفی کاربری مکان یا محصول استفاده میشوند، مشمول این دستورالعمل هستند.
چه قوانینی بر متن نوشتاری و تصاویر روی تابلوها حاکم است؟
- متن نوشتاری و تصاویر روی تابلوها باید مطابق با قانون منع به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه و آییننامه اجرایی آن باشد.
شهرداریها چه نقشی در اجرای این دستورالعمل دارند؟
- شهرداریها مسئول صدور مجوز نصب تابلو و نظارت بر رعایت قوانین مربوط به آن هستند. همچنین، آنها موظفند تعرفههای نصب تابلوهای فارسی را کمتر از تابلوهای خارجی در نظر بگیرند.
چه کسی مسئول نظارت بر اجرای این دستورالعمل است؟
- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به طور خاص ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها مسئول نظارت بر اجرای این دستورالعمل هستند.
در صورت تخلف از این دستورالعمل چه مجازاتی در نظر گرفته شده است؟
- در صورت تخلف، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابتدا اخطار کتبی صادر میکند و در صورت عدم اصلاح، به نیروی انتظامی برای برخورد قانونی ارجاع داده میشود.
آیا برای نصب تابلو جدید نیاز به مجوز است؟
- بله، برای نصب هر نوع تابلوی جدید، باید از شهرداری مجوز اخذ شود.
در صورت اختلاف نظر در مورد فارسی بودن یک نام چه باید کرد؟
- در صورت اختلاف نظر، فرهنگستان زبان و ادب فارسی مرجع تشخیص است.
هدف از تعیین تعرفههای متفاوت برای تابلوهای فارسی و خارجی چیست؟
- هدف از این کار حمایت از تولیدات داخلی و تشویق به استفاده از زبان فارسی در تبلیغات شهری است.
- 1
- 2