دستورالعمل نحوه فعالیت تبلیغاتی در شبکه ها و پیامرسان های اجتماعی

  • ۱۲ شهریور ۷۸۲

  • تعداد نظرات: 0

  • تعداد بازدید: 11

  • saeedvakil

  • کمیته‌ مرکزی‌ سازمان‌ های‌ تبلیغاتی‌ کشور در جلسه‌ ٩٤ مورخ ٦/٣/٩٧١٣، به‌ استناد ماده‌ ١٥ آیین‌ نامه‌ تاسیس‌ و نظـارت‌ بـر نحـوه‌ کـار و فعالیـت‌ کانون‌های‌ آگهی‌ وتبلیغاتی‌ مصوب‌ مورخ ٢٧/١٢/١٣٥٨ شـورای‌ انقـلاب‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایـران‌ و مـواد ٣ و ٤ آیـین‌نامـه‌ سـاماندهی‌ و توسـعه‌ رسانه‌ها و فعالیت‌های‌ فرهنگی‌ دیجیتال‌، مصوب‌ مورخ ٢٤/٥/١٣٨٩ هیات‌ وزیران‌، چگونگی‌ فعالیت‌ تبلیغاتی‌ در شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی‌ را به‌ شرح‌ زیر به‌ تصویب‌ رساند.

    ماده‌ ١: تعاریف‌:

    شبکه‌ و پیام‌رسان‌ اجتماعی‌: هر نوع‌ وسیله‌ و برنامه‌ نرم‌افـزاری‌ کـه‌ پیـام‌ توسط‌ آن‌ در فضای‌ مجازی‌ منتقل‌ می‌شود، به‌ نحوی‌ که‌ بتوان‌ توسـط‌ آن‌ به‌ صورت‌ فردی‌، گروهی‌ یـ ا انبـوه‌ بـا مجموعـه‌ای‌ از مخاطبـان‌ ارتبـاط‌ یکسویه‌ یا چند سویه‌ برقرار کرد.

    فعالیت‌ تبلیغاتی‌ در شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی‌: هر نوع‌ فعالیتی‌ کـه‌ توسط‌ شبکه‌های‌ مذکور به‌ منظور تهیه‌، تنظیم‌ و اجرای‌ برنامه‌های‌ تبلیغاتی‌ و روابط‌ عمومی‌ برای‌ معرفی‌ و فروش‌ کالا و خدمات‌ انجام‌ گیرد.

    ماده‌ ٢: با توجه‌ به‌ مفاد ماده‌ ١٥ آیین‌نامه‌ تاسیس‌ و نظارت‌ بر نحوه‌ کار و فعالیت‌ کانون‌های‌ آگهی‌ و تبلیغاتی‌ و مواد ٣ و ٤ آیین‌نامـه‌ سـاماندهی‌ و توسعه‌ رسانه‌ها و فعالیت‌های‌ فرهنگی‌ دیجیتال‌، هرگونه‌ فعالیت‌ تبلیغـاتی‌ در شبکه‌های‌ پیام‌رسان‌ داخلی‌ تابع‌ آیین‌نامه‌ مـذکور و رعایـت‌ مفـاد آن‌ می‌باشد.

    ماده‌ ٣: کلیه‌ آگهی‌ های‌ مندرج‌ در شبکه‌ها و پیام‌رسان‌ها تـابع‌ مـاده‌ ١٢ آیین‌نامه‌ تاسیس‌ و نظارت‌ بر نحوه‌ کار و فعالیـت‌ کـانون‌هـای‌ آگهـی‌ و تبلیغاتی‌ و سایر قوانین‌ و مقررات‌ تبلیغاتی‌ کشور می‌باشد و رعایت‌ آنهـا الزامی‌ است‌.

    ماده‌ ٤: کلیه‌ اشخاص حقیقی‌ و حقوقی‌ برای‌ فعالیت‌ در موضـوع‌ مـاده‌ ١ این‌ دستورالعمل‌ موظفند رسانه‌ مشمول‌ خود را در سامانه‌ تبلیغـات‌ دفتـر تبلیغات‌ و اطلاع‌رسانی‌ وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ ثبت‌ کنند.

     

    دستورالعمل نحوه فعالیت تبلیغاتی در شبکه ها و پیامرسان های اجتماعی

    ماده‌ ٥: آن‌ دسته‌ از شرکت‌های‌ تولیدی‌، خـدماتی‌، بازرگـانی‌، تـوزیعی‌ و مانند آنها که‌ اختصاصاً به‌ ایجـاد سـامانه‌، سـایت‌، شـبکه‌ و پیـام‌رسـان‌ اجتماعی‌ مبادرت‌ کرده‌اند در معرفی‌ کـالا و خـدمات‌ تولیـدی‌ از طریـق‌ شبکه‌های‌ مربوط‌ به‌ خود، ملزم‌ به‌ رعایت‌ مـاده‌ ١٢ آیـین‌نامـه‌ تاسـیس‌ و نظارت‌ بر نحوه‌ کار و فعالیت‌ کانون‌های‌ آگهی‌ و تبلیغاتی‌ هستند.

    ماده‌ ٦: کلیـه‌ کانـال‌هـای‌ دارای‌ مجـوز از وزارت‌ ارتباطـات‌ و فنـاوری‌ اطلاعــات‌ یـا پایگــاه‌هـای‌ خبــری‌ مجــوزدار از اداره‌ کــل‌ مطبوعــات‌ و خبرگزاری‌ های‌ داخلی‌ و نیز رسانه‌های‌ دیجیتـال‌ دارای‌ مجـوز از مرکـز فناوری‌ اطلاعات‌ و رسانه‌های‌ دیجیتال‌ وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسـلامی‌، موظف‌ هستند برای‌ پذیرش‌ و انتشار آگهی‌ از طریق‌ کانون‌هـای‌ آگهـی‌ و تبلیغاتی‌ دارای‌ پروانه‌ فعالیت‌ اقدام‌ کنند. در غیراینصورت‌ باید نسبت‌ بـه‌ اخذ پروانه‌ فعالیت‌ کانون‌ آگهی‌ و تبلیغاتی‌ از دفتر تبلیغات‌ و اطلاع‌رسانی‌ وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌، اقدام‌ نمایند.

    ماده‌ ٧: متخلفین‌ از این‌ دستورالعمل‌ مشمول‌ مقررات‌ مندرج‌ در مـاده‌ ٢٠ آیین‌نامه‌ تاسیس‌ و نظارت‌ بر نحوه‌ کار و فعالیـت‌ کـانون‌هـای‌ آگهـی‌ و تبلیغاتی‌ مصوب‌ ٢٧/١٢/١٣٥٧ شورای‌ انقلاب‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایـران‌ و ماده‌ واحده‌ قانون‌ تعطیل‌ موسسات‌ و واحـدهای‌ آموزشـی‌، تحقیقـاتی‌ و فرهنگی‌ بدون‌ مجوز مصوب‌ مورخ ١٣٧٢ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ خواهند شد.

    ماده‌ ٨: این‌ مصوبه‌ در ٨ ماده‌ در تـاریخ‌ ٦/٣/١٣٩٧ بـه‌ تصـویب‌ کمیتـه‌ مرکزی‌ سازمان‌های‌ تبلیغاتی‌ کشور رسید.

     

    محمد سلطانی‌فر

    رییس‌ کمیته‌ مرکزی‌ سازمانهای‌ تبلیغاتی‌ کشور و معاون امور مطبوعاتی‌ و اطلاعرسانی‌ وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌

     

     

    کلمات کلیدی و عبارات کلیدی:

    • تبلیغات در شبکه های اجتماعی
    • پیام رسان های اجتماعی
    • دستورالعمل تبلیغات دیجیتال
    • کانون های آگهی و تبلیغاتی
    • وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    • سامانه تبلیغات قشم
    • فعالیت تبلیغاتی در فضای مجازی
    • آیین نامه تبلیغات
    • شبکه های اجتماعی داخلی
    • رسانه های دیجیتال
    • مجوز تبلیغات

    10 سوال کلیدی و متداول:

    1. این دستورالعمل به چه موضوعی اختصاص دارد؟

      • این دستورالعمل به نحوه فعالیت تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های اجتماعی می‌پردازد و قوانین و مقرراتی را برای این نوع تبلیغات تعیین می‌کند.
    2. چه کسی این دستورالعمل را تصویب کرده است؟

      • کمیته مرکزی سازمان‌های تبلیغاتی کشور در تاریخ 6/3/1397 این دستورالعمل را تصویب کرده است.
    3. آیا برای انجام تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی نیاز به مجوز است؟

      • بله، طبق این دستورالعمل، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که قصد انجام تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی را دارند، موظف هستند رسانه خود را در سامانه تبلیغات دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت کنند.
    4. چه کسانی مجاز به انجام تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی هستند؟

      • کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، تبلیغات خود را در شبکه‌های اجتماعی انجام دهند. اما برای فعالیت حرفه‌ای و گسترده، نیاز به مجوز کانون آگهی و تبلیغاتی است.
    5. کانال‌های تلگرامی و اینستاگرام چه شرایطی برای انجام تبلیغات دارند؟

      • کانال‌های تلگرامی و اینستاگرام باید از طریق کانون‌های آگهی و تبلیغاتی دارای پروانه فعالیت، اقدام به پذیرش و انتشار آگهی کنند.
    6. چه قوانینی برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد؟

      • تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی باید مطابق با ماده 12 آیین‌نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی و سایر قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور باشد.
    7. سامانه تبلیغات قشم چه نقشی در این دستورالعمل دارد؟

      • سامانه تبلیغات قشم در این دستورالعمل ذکر نشده است و ارتباط مستقیمی با آن ندارد.
    8. چه مجازاتی برای تخلف از این دستورالعمل در نظر گرفته شده است؟

      • متخلفین از این دستورالعمل مشمول مقررات مندرج در ماده 20 آیین‌نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی و ماده واحده قانون تعطیل موسسات و واحدهای آموزشی، تحقیقاتی و فرهنگی بدون مجوز خواهند شد.
    9. آیا شرکت‌هایی که خودشان شبکه اجتماعی دارند، نیز مشمول این دستورالعمل می‌شوند؟

      • بله، شرکت‌هایی که خودشان شبکه اجتماعی دارند، نیز در معرفی کالا و خدمات خود از طریق شبکه‌های مربوطه، ملزم به رعایت قوانین و مقررات این دستورالعمل هستند.
    10. کدام نهاد مسئول نظارت بر اجرای این دستورالعمل است؟

    • وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به طور خاص دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه مسئول نظارت بر اجرای این دستورالعمل است.
    1. 1
    2. 2
    دسته‌ بندی‌ ها :
    سامانه تبلیغات قشم

    دستورالعمل نحوه فعالیت تبلیغاتی در شبکه ها و پیامرسان های اجتماعی

    کمیته‌ مرکزی‌ سازمان‌ های‌ تبلیغاتی‌ کشور در جلسه‌ ٩٤ مورخ ٦/٣/٩٧١٣، به‌ استناد ماده‌ ١٥ آیین‌ نامه‌ تاسیس‌ و نظـارت‌ بـر نحـوه‌ کـار و فعالیـت‌ کانون‌های‌ آگهی‌ وتبلیغاتی‌ مصوب‌ مورخ ٢٧/١٢/١٣٥٨ شـورای‌ انقـلاب‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایـران‌ و مـواد ٣ و ٤ آیـین‌نامـه‌ سـاماندهی‌ و توسـعه‌ رسانه‌ها و فعالیت‌های‌ فرهنگی‌ دیجیتال‌، […]

    آخرین مقالات

    مقالات بیشتر
    درباره ما

    “سامانه تبلیغات قشم” ارائه خدمات: اجاره تبلیغات محیطی، ارسال پیامک های تبلیغاتی هدفمند، کارت ویزیت، سربرگ، فاکتور،سرنسخه، کاتالوگ، بروشور، ، چاپ بنر، چاپ فلکسی، چاپ اکوسالونت، انجام طراحی تبلیغات در فضای مجازی، تبلیغات در وب سایت مجتمع های تجاری، تبلیغات در اپلیکیشن های مجتمع های تجاری، اجاره  تبلیغات محیطی در قشم: استرابورد، لمپوست، پمپ بنزین، عرشه پل، بیلبورد، طراحی سایت، طراحی لوگو، طراحی بسته بندی محصول، پرینت رنگی ، پرینت مشکی، پرینت نقشه، طراحی ساخت و نصب انواع تابلو چلنیوم، حروف برجسته، لایت باکس

    راه های ارتباطی

    آدرس دفتر

    قشم: مجتمع فردوسی، پلاک 1001

    شماره تلفن

    موبایل