دستورالعمل نحوه فعالیت تبلیغاتی در شبکه ها و پیامرسان های اجتماعی
کمیته مرکزی سازمان های تبلیغاتی کشور در جلسه ٩٤ مورخ ٦/٣/٩٧١٣، به استناد ماده ١٥ آیین نامه تاسیس و نظـارت بـر نحـوه کـار و فعالیـت کانونهای آگهی وتبلیغاتی مصوب مورخ ٢٧/١٢/١٣٥٨ شـورای انقـلاب جمهوری اسلامی ایـران و مـواد ٣ و ٤ آیـیننامـه سـاماندهی و توسـعه رسانهها و فعالیتهای فرهنگی دیجیتال، مصوب مورخ ٢٤/٥/١٣٨٩ هیات وزیران، چگونگی فعالیت تبلیغاتی در شبکهها و پیامرسانهای اجتماعی را به شرح زیر به تصویب رساند.
ماده ١: تعاریف:
شبکه و پیامرسان اجتماعی: هر نوع وسیله و برنامه نرمافـزاری کـه پیـام توسط آن در فضای مجازی منتقل میشود، به نحوی که بتوان توسـط آن به صورت فردی، گروهی یـ ا انبـوه بـا مجموعـهای از مخاطبـان ارتبـاط یکسویه یا چند سویه برقرار کرد.
فعالیت تبلیغاتی در شبکهها و پیامرسانهای اجتماعی: هر نوع فعالیتی کـه توسط شبکههای مذکور به منظور تهیه، تنظیم و اجرای برنامههای تبلیغاتی و روابط عمومی برای معرفی و فروش کالا و خدمات انجام گیرد.
ماده ٢: با توجه به مفاد ماده ١٥ آییننامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی و مواد ٣ و ٤ آییننامـه سـاماندهی و توسعه رسانهها و فعالیتهای فرهنگی دیجیتال، هرگونه فعالیت تبلیغـاتی در شبکههای پیامرسان داخلی تابع آییننامه مـذکور و رعایـت مفـاد آن میباشد.
ماده ٣: کلیه آگهی های مندرج در شبکهها و پیامرسانها تـابع مـاده ١٢ آییننامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیـت کـانونهـای آگهـی و تبلیغاتی و سایر قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور میباشد و رعایت آنهـا الزامی است.
ماده ٤: کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی برای فعالیت در موضـوع مـاده ١ این دستورالعمل موظفند رسانه مشمول خود را در سامانه تبلیغـات دفتـر تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت کنند.
دستورالعمل نحوه فعالیت تبلیغاتی در شبکه ها و پیامرسان های اجتماعی
ماده ٥: آن دسته از شرکتهای تولیدی، خـدماتی، بازرگـانی، تـوزیعی و مانند آنها که اختصاصاً به ایجـاد سـامانه، سـایت، شـبکه و پیـامرسـان اجتماعی مبادرت کردهاند در معرفی کـالا و خـدمات تولیـدی از طریـق شبکههای مربوط به خود، ملزم به رعایت مـاده ١٢ آیـیننامـه تاسـیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی هستند.
ماده ٦: کلیـه کانـالهـای دارای مجـوز از وزارت ارتباطـات و فنـاوری اطلاعــات یـا پایگــاههـای خبــری مجــوزدار از اداره کــل مطبوعــات و خبرگزاری های داخلی و نیز رسانههای دیجیتـال دارای مجـوز از مرکـز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسـلامی، موظف هستند برای پذیرش و انتشار آگهی از طریق کانونهـای آگهـی و تبلیغاتی دارای پروانه فعالیت اقدام کنند. در غیراینصورت باید نسبت بـه اخذ پروانه فعالیت کانون آگهی و تبلیغاتی از دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اقدام نمایند.
ماده ٧: متخلفین از این دستورالعمل مشمول مقررات مندرج در مـاده ٢٠ آییننامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیـت کـانونهـای آگهـی و تبلیغاتی مصوب ٢٧/١٢/١٣٥٧ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایـران و ماده واحده قانون تعطیل موسسات و واحـدهای آموزشـی، تحقیقـاتی و فرهنگی بدون مجوز مصوب مورخ ١٣٧٢ مجلس شورای اسلامی خواهند شد.
ماده ٨: این مصوبه در ٨ ماده در تـاریخ ٦/٣/١٣٩٧ بـه تصـویب کمیتـه مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور رسید.
محمد سلطانیفر
رییس کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور و معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
کلمات کلیدی و عبارات کلیدی:
- تبلیغات در شبکه های اجتماعی
- پیام رسان های اجتماعی
- دستورالعمل تبلیغات دیجیتال
- کانون های آگهی و تبلیغاتی
- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- سامانه تبلیغات قشم
- فعالیت تبلیغاتی در فضای مجازی
- آیین نامه تبلیغات
- شبکه های اجتماعی داخلی
- رسانه های دیجیتال
- مجوز تبلیغات
10 سوال کلیدی و متداول:
این دستورالعمل به چه موضوعی اختصاص دارد؟
- این دستورالعمل به نحوه فعالیت تبلیغاتی در شبکههای اجتماعی و پیامرسانهای اجتماعی میپردازد و قوانین و مقرراتی را برای این نوع تبلیغات تعیین میکند.
چه کسی این دستورالعمل را تصویب کرده است؟
- کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور در تاریخ 6/3/1397 این دستورالعمل را تصویب کرده است.
آیا برای انجام تبلیغات در شبکههای اجتماعی نیاز به مجوز است؟
- بله، طبق این دستورالعمل، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که قصد انجام تبلیغات در شبکههای اجتماعی را دارند، موظف هستند رسانه خود را در سامانه تبلیغات دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت کنند.
چه کسانی مجاز به انجام تبلیغات در شبکههای اجتماعی هستند؟
- کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی میتوانند با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، تبلیغات خود را در شبکههای اجتماعی انجام دهند. اما برای فعالیت حرفهای و گسترده، نیاز به مجوز کانون آگهی و تبلیغاتی است.
کانالهای تلگرامی و اینستاگرام چه شرایطی برای انجام تبلیغات دارند؟
- کانالهای تلگرامی و اینستاگرام باید از طریق کانونهای آگهی و تبلیغاتی دارای پروانه فعالیت، اقدام به پذیرش و انتشار آگهی کنند.
چه قوانینی برای تبلیغات در شبکههای اجتماعی وجود دارد؟
- تبلیغات در شبکههای اجتماعی باید مطابق با ماده 12 آییننامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی و سایر قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور باشد.
سامانه تبلیغات قشم چه نقشی در این دستورالعمل دارد؟
- سامانه تبلیغات قشم در این دستورالعمل ذکر نشده است و ارتباط مستقیمی با آن ندارد.
چه مجازاتی برای تخلف از این دستورالعمل در نظر گرفته شده است؟
- متخلفین از این دستورالعمل مشمول مقررات مندرج در ماده 20 آییننامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی و ماده واحده قانون تعطیل موسسات و واحدهای آموزشی، تحقیقاتی و فرهنگی بدون مجوز خواهند شد.
آیا شرکتهایی که خودشان شبکه اجتماعی دارند، نیز مشمول این دستورالعمل میشوند؟
- بله، شرکتهایی که خودشان شبکه اجتماعی دارند، نیز در معرفی کالا و خدمات خود از طریق شبکههای مربوطه، ملزم به رعایت قوانین و مقررات این دستورالعمل هستند.
کدام نهاد مسئول نظارت بر اجرای این دستورالعمل است؟
- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به طور خاص دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی این وزارتخانه مسئول نظارت بر اجرای این دستورالعمل است.
- 1
- 2