دستورالعمل اجرایی تبلیغات محیطی
مصوب جلسه هشتاد و چهارم کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور
کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور در جلسه هشتاد و چهارم؛ مورخ ٢١/٧/١٣٩٤ دستورالعمل اجرایی تبلیغات شهری (محیطی) مصوب جلسه پانزدهم کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور مـورخ ١١/٢/١٣٧٩، را به شرح زیر اصلاح کرد.
ماده ١) تعاریف:
١- تبلیغات محیطی: در این دستورالعمل عبارت است از هرگونه فعالیت تبلیغاتی از طریق تابلوهای تبلیغاتی اعـم از دیـواری، پارچـه ای، فلـزی، رایانهای، متحرک و منقوش بر وسایل نقلیه است که به منظور معرفـی یـا تبلیغ کالا، خدمات و هر نوع فعالیتی کـه بـرای اطـلاع رسـانی و اعـلان عمومی در سطح شهرها، راههـای مواصـ لاتی، فرودگـاههـا، پایانـههـای مسافربری، ایستگاههای مترو و اتوبـوس و سـایر امـاکن عمـومی مـورد استفاده و بهرهبرداری قرار میگیرند.
٢- کمیته مرکزی : کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغات که مطـابق مـاده ١٠ آیین نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کـار و فعالیـت کانونهـای آگهـی و تبلیغاتی با حضور اعضای اصلی خود؛ شامل: معـاون امـور مطبوعـاتی و اطلاع رسانی (رییس کمیته)؛ نماینـده وزیـ ر فرهنـگ و ارشـاد اسـلامی؛ مدیرکل دفتر تبلیغات و اطـلاع رسـانی و نماینـده اتحادیـه سـازمانها ی تبلیغات و با شرح وظایف مشخص در محل معاونت امـور مطبوعـاتی و اطلاع رسانی تشکیل جلسه می دهند.
٣- کمیته استان : کمیته سازمانهای تبلیغات استان که مطابق ماده ١٠ آیین نامـه یاد شده با حضور اعضای اصلی خود؛ شامل: مدیرکل فرهنگ و ارشـاد اسـلامی استان (رییس کمیته)؛ نماینده استاندار و کارشناس مربوطه و بـا شـرح وظـایف مشخص در محل اداره کل مربوطه تشکیل جلسه میدهند.
٤- دفتر: دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. ٥- اداره کل: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان
٦ – کانون: هریک از کانونهای آگهی و تبلیغاتی که از ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها دارای پروانه فعالیت هستند.
ماده ٢) به موجب مواد ١ و ٣ آئیننامه تأسیس و نظارت بر نحوه کـار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی؛ فعالیت در حوزه تبلیغات بازرگانی و بهرهبرداری از تابلوها و سازههای موضـوع مـاده ١ تنهـا از طریـق ایـن کانونها امکانپذیر است و کانونها ملزم هستند بـرای اجـرای طـرحهـای تبلیغاتی از اداره کل محل فعالیت خود مجـوز اجـرای طـرح دریافـت و شناسه مجوز را در طرح درج کنند.
تبصره: صدور مجوز یک بار برای هر طرح و با زمان مشخص برای کانون متقاضی کافی است و استفاده از آنها توسط سایر کانونها در همان اسـتان منوط به اعلام به اداره فرهنگ و ارشاد اسـلامی شهرسـتان مربوطـه مـی باشد، در غیراینصورت طرح مذکور فاقد مجوز محسوب شده و نصب آن خلاف می باشد.
ماده ٣): در صورت کامل بودن مدارک و انطباق کامل طرحها با قوانین و مقررات؛ ادارات کل حداکثر ظرف مـدت ٣ روز (اداری) مجـوز لازم را صادر خواهند کرد در غیراینصورت کانون می تواند با ارجاع موضوع بـه دفتر خواستار رسیدگی شود.
تبصره ١: دفتر ظرف مدت حداکثر یک روز (اداری) رسیدگی لازم را انجام داده و طی هماهنگی با ادارات کل پاسخ نهایی را صادر خواهد کرد.
تبصره ٢: مجوز طرح هایی که همزمان در سراسر کشور اکران می شـوند توسط دفتر صادر و با اطـلاع ادارات کـل ؛ از طریـق کانونهـای اسـتان مربوطه انجام می شوند.
ماده ٤): کانون های هر استان که در حوزه تبلیغات محیطی فعالیـت مـی کنند ملزم هستند برای فعالیت در سایر استانها ابتدا نسبت به تاسیس شعبه یا اعطای نمایندگی اقدام نمایند.
ماده ٥) در طرحهای تبلیغات محیطی علاوه بر ماده ١٢ آییننامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی و همچنین سایر قوانین مربوطه، ضوابط زیر باید رعایت شوند:
١- استفاده از صحنههایی نظیر استعمال دخانیات و موارد مشابه دیگر که مضر به سلامت انسان بوده و یا اعتیادآور باشند، خواهتصریحاً یا تلویحـاً مصرف آنها را ترویج نماید مجاز نیست.
٢- تبلیغ نباید القاء وحشت یا خشونت کند.
٣- در تبلیغات نمیتوان از نوشتهها و تصاویری استفاده کرد که جانوران را در حال اذیت و آزار نشان دهد.
٤- در طرح های تبلیغاتی باید قوانین مربوط به حمایتاز حقوقِ مادی و معنوی مؤلفان، مصنفان و هنرمندان و آییننامههای مربوطه رعایت شود .
٥- پوشش و آرایش اشخاص مورد استفاده در آگهی بایـد متناسـب بـا عرف مذهبی و ملی جامعه باشد.
٦- در صورت اقتضای موضوع آگهی، برای استفاده از نقشه و پـرچم جمهـوری اسلامی در آگهی باید پرچم رسمی و نقشه کامل کشور آورده شود.
٧- تبلیــغ روی تأسیســات، دیــوار و ســاختمانهــای ســفارتخانههــا و نمایندگیهای سیاسی دولت های خارجی ممنوع است.
٨- تبلیغ روی تأسیسات، دیـوار و سـاختمانهـای اشـخاص حقیقـی و حقوقی، دولتی و غیردولتی منوط به کسـب اجـازه قبلـی از صـاحبان و مسؤولان آنها میباشد.
٩- تبلیغ کالاها و فرآوردههایی که طبق تبصره ٤ ماده ٦ قـانون اصـلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران کـه اجـرای استاندارد را در مورد آنها اجباری اعلام کرده است منوط به داشتن پروانه کاربرد علامت استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران میباشد. کانون مکلـف به اخذ گواهی لازم از سفارش دهنده میباشد.
تبصره: در مورد کالاهای خارجی که از نظر قـانونی مشـمول اسـتاندارد اجباری هستند تاییدیه سازمان استاندارد ملاک عمل است.
١٠- سفارشدهندگان و سازندگان آگهیهـا بایـد مسـتندات لازم، قـانع کننده و قانونی برای ادعاها و استدلالهای موضوع آگهی را داشته باشند ١١- تبلیغ (تنها) به خط و زبان بیگانه، غلط نویسی و استفاده از واژه ها یا نمادهای مغایر با عرف و فرهنگ ایرانی و اسلامی ممنوع است.
ماده ٦) مسؤولیت اصالت و اعتبار مستندات مربوط به طرح تبلیغـاتی و اجرای آن مطابق مجوز صادره با کانون است و ادارات کل نظـارت لازم را بر تبلیغات محیطی به عمل آورده و در صـورت احـراز تخلـف برابـر مقررات اعمال مجازات خواهند کرد.
ماده ٧) کانونها موظفند نام کانون و همچنین شماره تماس خود را روی سازه نصب کنند.
ماده ٨) در مجوزهای صادره لازم است مدت زمـان اکـران طـرح و نیـز تعداد و محل تابلوها ذکر شود.
تبصره: بعد از اتمام مدت زمان مجوز و پایان اکران طرح هـا کـانون هـا موظف هستند برای اکران مجدد همان طرح ها نسـبت بـه کسـب مجـوز جدید اقدام کنند.
ماده ٩) اشخاص مورد استفاده در طرح مطابق مستنداتی که کانون ارایـه می کند نباید مشهور به هیچگونه فساد اخلاقی و سو پیشینه کیفری باشند. بدیهی است در صورت اثبات خلاف مراتب فوق؛ مسئولیت آن با کـانون است و کمیته تبلیغات استان رسیدگی لازم را انجام می دهد.
تبصره ١: استفاده از تصاویر و عناوین ورزشکاران و هنرمندان با رعایـت دستورالعمل»اسـتفاده از تصـویر هنرمنـدان و ورزشـکاران در تبلیغـات« مصوب جلسه ٧٥ کمیته مرکزی مجاز است.
تبصره ٢: استفاده از تصویر چهره هـا ی مشـهور غیرایرانـی در تبلیغـات محیطی کالا و خدمات خارجی منوط به مغایر نبودن با قوانین و مقـررات و ارایه مستندات لازم در مورد برنامه تبلیغاتی آن موضوع می باشد.
ماده ١٠) تخلفات کانون های آگهی و تبلیغاتی فعال در حوزه محیطی بـه شکل زیر تقسیم بندی می شود:
١- عدم اصالت مستندات ارایه شده برای اخذ مجوز طرحهای تبلیغات محیطی
٢- انجام فعالیت تبلیغاتی مستقیم در خارج از مرکز اصلی فعالیت کانون بدون داشتن شعبه یا قرارداد همکاری (نمایندگی) با یک کانون محلی ٣- عدم درج شناسه مجوز در طرح ٤- انجام تبلیغات محیطی بدون داشتن مجوز
ماده ١١) رسیدگی به تخلفات کانونها با در نظر گرفتن نوع تخلـف بـه شرح ذیل صورت خواهد گرفت:
الف – نوع اول: اخطار کتبی
- – نوع دوم: احضار و توبیخ
- – نوع سوم: برکناری مدیرمسؤول
د – نوع چهارم: تعلیق فعالیت مؤسسه حداکثر تا سه ماه ها – نوع پنجم: تعطیل موقت مؤسسه حداکثر تا شش ماه و – نوع ششم: لغو پروانه فعالیت
تبصره ١: چنانچه مدیرمسؤول کانون تبلیغاتی بر اثر تخلف توسط کمیتـه استان برکنار شود نمیتواند تقاضای تأسیس کانون یا مدیرمسؤولی کانون دیگری را بکند مگر پس از گذشت دو سال از تاریخ برکناری و بـا نظـر کمیته استان.
تبصره ٢: مجازات نوع پنجم و ششم به پیشنهاد کمیته استان و تصـویب کمیته مرکزی اعمال خواهد شد.
ماده ١٢) تکرار تخلف و عدم توجه به اخطار، احضار و تـوبیخ موجـب تعلیق فعالیت کانون و لغو پروانه فعالیت آن خواهد شد.
تبصره ١: در مواردی که جرم عمومی صورت گرفته باشد علاوه بر اعمال مجازاتهای مذکور، پرونده متخلف جهت رسیدگی بـه محـاکم قضـایی ارجاع داده خواهد شد.
تبصره ٢: اعمال کلیه مقررات باید در پرونده کانون درج شود.
ماده ١٣) اعمال مجازاتهای مقرر به تشخیص کمیتههای استانی انجـام خواهد شد لکن ذینفع میتواند نسبت به اعمال مجازاتهـای مـذکور بـه کمیته مرکزی اعتراض نماید.
تبصره : در زمان تشکیل کمیته استان، در صورتیکه در آن استان انجمـن صنفی کانونهای تبلیغاتی تشکیل شده باشد از نماینده انجمن مذکور برای حضور در جلسات دعوت به عمل خواهد آمد.
ماده ١٤ ) کانونها میتوانند اعتراض خود را نسبت به اعمال مجازاتها از سوی کمیته استان حداکثر ١٥ روز پس از ابلاغ به دفتر تسلیم و رسـید دریافت نمایند . دفتر موظف است حداکثر ظرف ٤٥ روز نظر نهایی کمیته مرکزی را پس از رسیدگی اعلام نماید.
تبصره: تصمیم کمیته مرکزی قطعی و لازمالاجراست.
ماده ١٥) لغو پروانه کانون موجب اسـقاط قـوقِح دولـت و اشـخاص حقیقی یا حقوقی دیگر نمیشود و کانون متخلف از این ماده تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
ماده ١٦) در صورت ابطال پروانه فعالیت کانون به دلیـل تخلفـات و بـا رأی کمیته مرکزی، صاحبامتیاز حقیقی یـا حقـوقی نمـیتوانـد مجـدداً تقاضای تأسیس کانون جدید نماید مگر پس از گذشت دو سال و با نظـر کمیته مرکزی.
تبصره : در صورت ابطال پروانه فعالیت صاحبامتیاز آن نمیتواند مجدداً از نام کانون ابطال شده استفاده نماید.
این دستورالعمل در ١٦ ماده، ١٢ تبصره و ٢٧ بند در تـاریخ ٢١/٧/١٣٩٤ بــا تصــویب کمیتــه مرکــزی ســازمانهــای تبلیغــاتی کشــور جــایگزین دستورالعمل قبلی شده و رعایت آن الزامی است.
حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی و رییس کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور
کلمات کلیدی:
- تبلیغات محیطی
- دستورالعمل اجرایی
- کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی
- تابلوهای تبلیغاتی
- مجوز تبلیغات
- کانونهای آگهی و تبلیغاتی
- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- تخلفات تبلیغاتی
- قوانین تبلیغات
- نظارت بر تبلیغات
- سامانه تبلیغات قشم
سوالات کلیدی:
این دستورالعمل به چه موضوعی اختصاص دارد؟
- این دستورالعمل به تشریح قوانین و مقررات اجرایی تبلیغات محیطی در ایران میپردازد.
چه کسی این دستورالعمل را تصویب کرده است؟
- کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور در جلسه هشتاد و چهارم مورخ 21/7/1394 این دستورالعمل را تصویب کرده است.
تبلیغات محیطی به چه معناست؟
- تبلیغات محیطی به هرگونه فعالیت تبلیغاتی از طریق تابلوهای تبلیغاتی در مکانهای عمومی مانند خیابانها، فرودگاهها و … اشاره دارد.
چه کسانی مجاز به انجام تبلیغات محیطی هستند؟
- تنها کانونهای آگهی و تبلیغاتی که مجوز فعالیت دارند میتوانند تبلیغات محیطی انجام دهند.
برای انجام تبلیغات محیطی چه مجوزی لازم است؟
- برای انجام هر طرح تبلیغاتی، کانونهای آگهی و تبلیغاتی باید از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه مجوز دریافت کنند.
مدت زمان صدور مجوز تبلیغات چقدر است؟
- در صورت کامل بودن مدارک، ادارات کل موظف هستند حداکثر ظرف 3 روز کاری مجوز را صادر کنند.
چه محدودیتهایی برای تبلیغات محیطی وجود دارد؟
- تبلیغات نباید حاوی مطالب خلاف شرع، اخلاق، و قوانین کشور باشد. همچنین، محدودیتهایی در مورد استفاده از تصاویر، زبان و محتوای تبلیغات وجود دارد.
چه مجازاتی برای تخلفات تبلیغاتی در نظر گرفته شده است؟
- مجازات تخلفات تبلیغاتی از توبیخ تا لغو پروانه فعالیت کانون تبلیغاتی متغیر است.
چه کسی بر اجرای این دستورالعمل نظارت دارد؟
- ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها مسئول نظارت بر اجرای این دستورالعمل هستند.
کانونهای تبلیغاتی برای فعالیت در استانهای دیگر چه باید بکنند؟
- کانونهای تبلیغاتی برای فعالیت در استانهای دیگر باید شعبه یا نمایندگی تاسیس کنند.
- آیا میتوان از تصاویر افراد مشهور در تبلیغات استفاده کرد؟
- استفاده از تصاویر افراد مشهور با رعایت دستورالعملهای مربوطه مجاز است.
- تبلیغات به زبان خارجی مجاز است؟
- تبلیغات تنها به زبان بیگانه ممنوع است.
- مدت زمان اعتبار مجوز تبلیغات چقدر است؟
- مدت زمان مجوز تبلیغات در هر طرح مشخص میشود و پس از اتمام مدت زمان، برای تمدید مجوز باید مجدداً درخواست داد.
- چه کسی مسئولیت صحت اطلاعات ارائه شده در تبلیغات را بر عهده دارد؟
- کانون تبلیغاتی مسئولیت صحت اطلاعات ارائه شده در تبلیغات را بر عهده دارد.
- در صورت تخلف از این دستورالعمل چه اتفاقی میافتد؟
- در صورت تخلف، کانون تبلیغاتی متخلف با توجه به نوع تخلف، مجازات خواهد شد.
- 1
- 2